OPNIEUW TALLOZE STERREN AAN DE START VAN DE 25 HOURS VW FUN CUP!

Persbericht - Kronos Events

04.07.2018
OPNIEUW TALLOZE STERREN AAN DE START VAN DE 25 HOURS VW FUN CUP!
Des stars et des animations pour tous pour les 25 Hours VW Fun Cup

Het is een traditie… en een goede! Ieder jaar krijgen de deelnemers die het volledige seizoen van de European VW Fun Cup betwisten het gezelschap tijdens de 25 Hours van heel wat vedetten, die met veel plezier het tweede weekend van juli toewijden aan dat evenement met een sportief en amusant karakter.
 
Om te beginnen zijn er diegenen die normaal slechts sporadisch hun opwachting maken in de autosport. Acteur Charlie Dupont en RTBF-presentator Jean-Louis Lahaye horen bij die groep en komen uit voor de #48 van Cap 48, met Eric van de Poele (vijfvoudig winnaar van de 24 Uur van Spa en ex-F1-rijder), Vanina Ickx (terug uit Pikes Peak), rallyrijder Ghislain de Mévius, RTBF-journalist Maxime Berger en twee personen met een beperkte mobiliteit: Lionel Vandercam en Arnaud Van Schevensteen, die een been verloor maar geen uitdaging uit de weg gaat. De Brabander heeft immers al deelgenomen aan de 24 Uur van Spa (in Toerisme en GT) en aan Parijs-Dakar, maar hij heeft ook de Kilimandjaro, de Mont Blanc en de Mont Cervin beklommen.
 
Andere persoonlijkheden zullen hun opwachting maken, al zijn zij beter gekend in de paddock. De Franse komiek Arnaud Tsamère is een vaste waarde in de European VW Fun Cup en staat ditmaal aan de start bij Orhes Racing, op de #288. Een jaar na zijn debuut in de autosport is Tom Boonen er opnieuw bij op de #114 Clubsport Racing Stars. De voormalig wereldkampioen wielrennen vormt onder meer een team met Anthony Kumpen, een professioneel rijder met een opmerkelijk palmares, dat bestaat uit verschillende Belcar-titels, een absoluut zegerecord in de 24 Uur van Zolder (zes zeges tussen 2000 en 2012) en twee bekroningen in de NASCAR Wehlen Euro Series. Maar de Limburger is ondertussen ook een Bekende Vlaming geworden, onder andere na zijn deelname aan Sterren op de Dansvloer…
 
We vissen even verder in de vijver van professionele rijders, uit ons land maar ook erbuiten, die de 25 Hours dit seizoen aan hun programma hebben toegevoegd. Beginnen doen we met Tom Coronel, een vaste waarde in toerwagenraces die we niet meer hoeven voor te stellen. De 46-jarige Nederlander is een meester in social media en races in het WTCC (omgedoopt tot WTCR) sinds het ontstaan van het kampioenschap in 2005. Tom werd uitgenodigd door een gewezen rivaal in het WTCC, Pierre-Yves Corthals, om aan het stuur te zitten van de #421 van Mega Fun Team by DDK, waarop ook de 22-jarige Fransman Yann Ehrlacher uitkomt, de neef van Yvan Muller en dit seizoen titelkandidaat in het FIA WTCR. Ook andere gezichten uit de Wereldbeker voor Toerwagens zijn van de partij, zoals RACB National Team-vertegenwoordiger Denis Dupont (#352 ComToYou Racing) of officieel Audi-rijder Frédéric Vervisch (#260 McDonald’s Racing).
 
We kunnen natuurlijk moeilijk de familie Martin over het hoofd zien. Maxime is officieel Aston Martin Racing-rijder in Endurance en kandidaat voor een tweede succes in de 24 Uur van Spa op het einde van de maand, maar krijgt tijdens de 25 Hours het gezelschap van papa Jean-Michel (viervoudig winnaar van de 24 Uur), zijn nonkel Philippe (twee zeges) en zijn broer Romain op de #399 DRM Martin Family. Een auto die getooid wordt in kleuren die refereren naar het prestigieuze palmares van de familie tijdens de dubbele race rond de klok in de Ardennen…
 
De 20-jarige Zwitser Hugo De Saedeleer maakt het mooie weer in Endurance en is onlangs nog derde geworden in de LMP2-categorie van de 24 Uur van Le Mans (al is dat resultaat nog onder voorbehoud). Hij is ingeschreven op de #777 Masserie by Allure, samen met onder meer de Braziliaan Mario Moraes, die drie IndyCar-seizoenen op zijn actief heeft staan. De Fransen Romano Ricci en Erwin Creed (#13 SKR Juliette) hebben ook de 24 Uur van Le Mans betwist, op een Ligier JS P217 LMP2. Onze landgenoot Jean Glorieux won dan weer de Road to Le Mans-race met een prototype in 2017, en is ook komend weekend zegekandidaat met de #24 Petrolheads.
 
De GT-wereld draagt zijn steentje bij, ook dankzij de aanwezigheid van Nico Verdonck (op de #2 DRM Motorsport, een van de favorieten), Sam Dejonghe (ook Formula E-testrijder voor Mahindra en aan het stuur van de Biplaces #352 ComToYou Racing, samen met Angélique Detavernier) of de ervaren Italiaan Lorenzo Bontempelli (#424 GDL Racing), gekend gezicht uit de Blancpain GT Series. Amazone Sarah Bovy is eveneens actief in GT, en krijgt onder meer versterking van voormalig Belgisch Rallykampioen Jean-Pierre Vandewauwer op de #342 Monster by Milo, een auto die op de zege mikt bij de Biplaces.
 
Daarnet hebben we al enkele rijders met een beroemde familienaam aangehaald, maar ook Guillaume de Mévius (vertegenwoordiger van het RACB National Team in de rallysport en aan de start met de #374 DRM Thiribut Event), Emile de Dryver (de zoon van Bernard, op de #199 DRM L’Amusoir) en de tandem die bestaat uit Romain Ickx (die een opmerkelijk competitiedebuut beleefde exact een jaar geleden) en Alexis van de Poele vallen in die categorie. Die twee laatsten komen naar Francorchamps met de #163 Milo Racing in de kleuren van de grootste prestaties van hun respectieve vaders.
 
Ah, ook in de 25 Hours staat Alonso aan de start. Maar de onze heet Cédric en komt uit Frankrijk…
 
De start van de 25 Hours VW Fun Cup wordt gegeven op zaterdag 7 juli om 16 uur, het hoogtepunt van een weekend dat bol staat van animaties voor groot en klein. De toegang is gratis als u uw uitnodiging downloadt op de website van Volkswagen en de 25 Hours, en dan kan u al die beroemde namen ontmoeten. 

Er worden twee dorpen gecreëerd, tot jolijt van groot en klein. In het eerste kunnen kinderen zich uitleven in het grimeatelier of het springkasteel, maar ze zullen ook grote ogen trekken dankzij de ballonkunstenaars of de steltlopers (enkel op zaterdag). De volledige familie kan zich amuseren in het kader van een fotoanimatie, terwijl de liefhebbers van de Volkswagen van weleer niet naast de stand van de Belgian VW Classics Club zullen kunnen kijken. Volkswagen zal trouwens ook verschillende modellen uit zijn gamma voorstellen.

In het tweede dorp kunt u op een grote trampoline enkele fracties van een seconde van het luchtruim genieten. Zo kan u onder meer het – opblaasbare – quad- en motocircuit, waarop kinderen kunnen kennismaken met een gemotoriseerd voertuig, vanop een hoogte waarnemen. Voor de moedigste volwassenen belooft de Skyjump een heuse adrenalineboost. En laten we ook de demo’s van de trialbikes niet vergeten! Op zaterdag staan er drie ‘Trial Shows’ op het programma (12u, 14.30u en 17.30u), naast een ‘bonus’ op de startgrid, net voor 16 uur.

Er bestaat niet alleen de kans dat u de clowns tegen het lijf loopt, maar ook de Volkswagen-mascotte (neem gerust een selfie). Nadien kunt u het circuit verkennen in de kleine trein, die zijn ronde zal maken van 10 tot 20 uur.

Meisjes tussen 13 en 18 jaar oud worden in de schijnwerpers geplaatst in Spa-Francorchamps, tijdens de actie ‘Girls on Track’, die de autosport wil promoten bij vrouwen. Op het tussengedeelte van de paddock wordt een selectieproef – volledig gratis – georganiseerd op een tijdelijke kartingpiste.

Op het circuit, naast de 25 Hours zelf uiteraard, zullen alle ogen gericht zijn op de demonstraties van de Porsche 919 Hybrid Evo – een ultieme evolutie van de hybride prototype die driemaal de 24 Uur van Le Mans heeft gewonnen. We herinneren even dat die auto het absoluut ronderecord van het Circuit van Spa-Francorchamps verbroken heeft op 9 april, met een gemiddelde snelheid van meer dan… 245 km/u! Porsche viert zijn 70ste verjaardag en zal het publiek verwennen door dit staaltje nu al legendarische technologie tentoon te stellen aan het publiek.

De parade voor Volkswagen Oldtimers zal net voor de start in een heel andere stijl het spektakel verzorgen. Er worden niet meer dan 250 pareltjes van weleer verwacht voor een optocht op het circuit.

Voor de fans van de pure competitie zijn er de races van de Belgian Gentlemen Drivers Club (BGDC) en een mix van de Westfield en de Mazda MX5 om het publiek op te warmen.