‘s Werelds mooiste circuit

Een eeuwenoude geschiedenis en een gedeelde passie

Het circuit van Spa-Francorchamps is een bevoorrechte getuige van de evolutie die de motorsport sinds 1921 heeft gekend. De naam roept tal van exploten, herinneringen en passie op. Het circuit is rechtstreeks verbonden met de grote legendes uit de geschiedenis van de auto- en motorraces en laat u meegenieten van de passie die achter elke iconische bocht schuilt. Het dompelt u dus onder in de geschiedenis van de motorsport, waar elke dag opnieuw een nieuw hoofdstuk aan wordt toegevoegd. 


Het circuit ligt midden in de groene omgeving van de Belgische Ardennen en is wereldwijd bekend, mede dankzij de legendarische Raidillon en de Eau Rouge. U treft er de grootste nationale en internationale kampioenen uit de motorsport, en de agenda van het circuit puilt elk jaar opnieuw uit van de sportevenementen.

1920

Drie wegen vormen één circuit

Na de Eerste Wereldoorlog probeerde Jules de Thier, directeur van de krant La Meuse, de Coupe de La Meuse opnieuw te lanceren. Tijdens een ontmoeting in Francorchamps met baron Joseph de Crawhez en piloot Henri Langlois van Ophem werd besloten dat de wegendriehoek die Spa-Francorchamps met Malmedy en Stavelot verbindt een ideaal circuit zou vormen.

1921

De eerste race

De eerste autorace zou plaatsvinden in augustus 1921, op een traject van 15,820 km lang. Helaas daagt er slechts één piloot op. Daarom wordt de race vervangen door een wedstrijd met 23 motoren. Deze wordt gewonnen door de Norton 500cc van Hassal, die het traject aflegt met een gemiddelde snelheid van 90 km/u.

1922

De eerste GP van België van de RACB

Het jaar nadien organiseert de Royal Automobile Club de Belgique in Francorchamps zijn ‘GP de Belgique’, een uithoudingsrace voor sportwagens. De race wordt gewonnen door de Impéria-Abadal van Tornaco-Bruyère, met een gemiddelde snelheid van 88,900 km/u.

1924

Ontstaan van de 24 uur van Francorchamps

Na de bouw van een chronometercabine, een scorebord en een perstribune organiseert de RACB de eerste editie van de 24 uur van Francorchamps.

1925

De GP van Europa te Spa

Antonio Ascari wint in een Alfa Romeo de GP van Europa.

1928

Asfaltering van de piste

Om rondslingerend steen te vermijden, wordt de piste van aarde geasfalteerd.

1929

Genummerde bochten

Er worden houten bordjes geplaatst op 50 cm hoogte, in de straal van de koplampen van de auto’s.

1932

Toeschouwers en de piste

De hoofdtribune van amper twee jaar oud wordt opnieuw gebouwd en de Burnenville-heuvel wordt verbreed.

1939

Aanleg van de Raidillon

De bocht van de oude douane verdween en de legendarische Raidillon werd geboren met de aanleg van een spectaculair hellend stuk, dat in het buitenland bekend staat als de Eau Rouge-bocht. Deze snelle en steile (17%) bocht is onlosmakelijk verbonden met het beroemde circuit van Spa-Francorchamps.

1940

Europa wordt zwaar getroffen door de Tweede Wereldoorlog

1947

Wimille, eerste naoorlogse winnaar

Nadat er door het wereldwijde conflict zeven jaar lang geen races hebben plaatsgevonden, hervatten de wedstrijden met de GP van Europa Formule International, gewonnen door de Alfa Romeo van Jean-Pierre Wimille.

1948

Oprichting van de Intercommunale van het circuit

1949

Bouw van 30 stands ‘in steen’

In totaal zijn er 30 stands van 3 meter op 2,50 meter, waarvan 10 een terras krijgen. Deze stands zouden later uitgroeien tot de pitlanes.

1950

Fangio wint de 1e GP van België F1 op een gewijzigd tracé

Het bestaande traject wordt verbreed tot 8 meter, het wegdek wordt vernieuwd en de bocht van Stavelot wordt aangelegd ter vervanging van de Chefosse-haarspeldbocht.

1956

Een jaar om het circuit te beveiligen

De piste werd verbreed tot tien meter, waardoor de bochten van Malmedy, La Carrière en Blanchimont minder scherp werden. Om het publiek te beschermen werd een muur van 1,1 meter gebouwd. In de winter van 1956/57 kreeg de raceleiding met de bouw van de “Englebert-Toren” beschikking over moderne faciliteiten. Deze toren situeert zich in het midden van de vaste stands, waardoor er ruimte overblijft voor de monteurs.

1963

Het circuit wordt effen gemaakt achter de bocht van Stavelot

Er worden vangrails geplaatst om de veiligheid te verhogen, en tegelijk worden de eerste ideeën van een permanent circuit geopperd.

1964

Nieuwe start voor de 24 uur van Francorchamps voor toerismewagens

De 24 uur is niet zomaar een race, maar is een waar volksfeest. Kermis, concerten, parades, ... Deze vaste afspraak staat volledig in het teken van de bezoekers.

1967

Nieuwe werkzaamheden

Een groot deel van het circuit wordt opnieuw aangelegd voor een betere waterafvoer. Op de ‘Englebert-toren’ boven de stands worden er ook loges ingericht.

1968

Oprichting van de ’Association intercommunale pour l’exploitation du Circuit de Spa-Francorchamps’ (intercommunale voor de exploitatie van het circuit van Spa-Francorchamps).

1970

Rodriguez wint de laatste GP F1 op het lange tracé

De Mexicaan Pedro Rodriguez wint met een gemiddelde snelheid van 241 km/u de 29e en laatste GP F1 van België die op het lange tracé wordt gereden. Nadien verklaart de vereniging van F1-piloten onder impuls van de kampioen Jackie Stewart dat Francorchamps te gevaarlijk en onberijdbaar is.

1973

Het officiële record van Pescarolo op het oude tracé, het officieuze record op naam van Jacky Ickx

Tijdens de vrije oefensessies voor de 1000 km van Francorchamps vestigde de Fransman Henri Pescarolo aan het stuur van zijn Matra-prototype een snelheidsrecord op het circuit, met een gemiddelde van 262,461 km/u. Het kwalificatierecord van Jacky Ickx, die de dag voordien afklokte op 263,41 km/u, blijft officieus, maar hij is dus wel de piloot die de snelste ronde op het oude circuit heeft afgelegd.

1979

Inhuldiging van het nieuwe circuit van 6,9 km

In 1979 ontstaat het deel tussen les Combes en de nieuwe bocht Paul Frère. Dit deel krijgt de naam ‘nouvelle portion’ (nieuwe portie), een naam die tot op vandaag gebruikt wordt. De lengte van het nieuwe circuit wordt teruggebracht tot 6,947 km.

1983

De F1 maakt zijn terugkeer op Spa-Francorchamps

De GP van België wordt bij de terugkeer naar Francorchamps gewonnen door de Renault van Alain Prost. Thierry Boutsen rijdt als enige Belgische coureur.

1985

De amateursport in al zijn pracht

De 24 uur 2CV strijkt neer in Spa-Francorchamps met een atypisch tracé: de ‘nouvelle portion’ wordt via de dienstroute in beide richtingen aangedaan en de Raidillon wordt bergafwaarts afgelegd. In de jaren 90 wordt de standaardpiste gebruikt.

1989

Aankomst van de derde etappe van de Ronde van Frankrijk

De wielrenners leggen 2,5 rondjes af op het circuit en sprinten bergopwaarts richting la Source.

1991

Semipermanent circuit

Om veiligheidsredenen besluit de FIM om geen Moto GP-races meer te laten plaatsvinden op Francorchamps.

2003

Semipermanent circuit

Van maart tot oktober is het circuit afgesloten voor gewoon verkeer, waardoor het circuit semipermanent wordt. Al snel zou het een permanent circuit worden met 220 racedagen per jaar. Datzelfde jaar wordt ook de nv ‘Circuit de Spa-Francorchamps’ opgericht.

2007

Bouw van nieuwe stands

In 2007 wordt de infrastructuur grondig vernieuwd, met onder andere stands die aan de nieuwe normen van de FIA voldoen. De ‘bus stop’ wordt vervangen door een nieuwe chicane. Na een jaar afwezigheid strijkt het F1-circus opnieuw neer op Francorchamps.

2011

Oprichting van de nv van openbaar recht ‘Circuit van Spa-Francorchamps’

Deze naamloze vennootschap van openbaar recht verenigt de twee entiteiten ‘Circuit van Spa-Francorchamps’ en ‘Intercommunale’.

2021

Werken op en naast de piste

Tijdens de winterpauze van 2021-2022 werden er grote werkzaamheden uitgevoerd op het Circuit van Spa-Francorchamps: de piste werd gerenoveerd om de FIA- en FIM Grade C-homologaties te kunnen verkrijgen, maar ook om de veiligheid en aantrekkelijkheid te verhogen. Ook de infrastructuren om het publiek te ontvangen werden verbeterd met de bouw van een nieuwe tribune van 4.600 zitplaatsen op de top van de Raidillon.

2022

Nieuwe tribunes aan de afdaling van la Source

Tijdens de winter van 2022-2023 wordt de toeschouwersinfrastructuur verder aangepakt en ondergaat de infrastructuur verdere moderniseringswerken: in de afdaling van de Source-bocht komen er nieuwe tribunes met 7.300 extra plaatsen.

2023

Het circuit breidt zijn toeristische aanbod uit

De gratis wandeltochten Circuitsp’Adventure en Balade du centenaire laten het publiek aan de hand van spelletjes en sporttoestellen kennismaken met de geschiedenis en met de rijke fauna en flora.

Een circuit midden in de natuur

Het circuit van Spa-Francorchamps ligt midden in de prachtige Ardennen en is niet alleen bekend dankzij zijn legendarische geschiedenis in de autosport, maar ook dankzij de prachtige natuurlijke omgeving. Een adembenemende groene ligging. Deze iconische plek vormt de achtergrond van zoveel meer dan alleen spannende races.

Het circuit gaat perfect op in het uitzonderlijk mooie natuurlijke kader, vlak bij de typische ongerepte landschappen van de Hoge Venen. De golvende heuvels en de dichtbegroeide bossen dragen op unieke wijze bij aan deze plek waar snelheid en adrenaline de dienst uitmaken.

photo (1)

Natuurlijke rijkdom als ideaal kader voor excursies

Dankzij de kronkelende bochten en elektrische sfeer tijdens de races wordt Spa-Francorchamps vaak geprezen als mooiste circuit ter wereld. Vaak wordt echter vergeten dat het midden in een weelderige natuur ligt. De fauna en flora in dit bosrijke gebied vormt een divers en ongerept ecosysteem, een uiting van de natuurlijke rijkdom die hier hand in hand gaat met de opwinding van race-events.

Het circuit vormt een ideale plek voor excursies in de natuur. Ver van de stands en tribunes kan u als bezoeker kennismaken met dit minder bekende, maar daarom zeker niet minder spannende aspect van deze iconische plek.

De kronkelende paadjes in de omgeving nodigen uit tot rustige wandelingen en laten natuurliefhebbers de mysteries van de site ontdekken. Het observeren van de lokale fauna, het aanschouwen van de rijkdom aan plantensoorten: al deze ervaringen maken van het circuit van Spa-Francorchamps een wandelplek die zijn gelijke niet kent, en waar de natuur wedijvert met de reputatie van de motorsport.

photo

Het circuit, ook een geschiedenis van water

De Eau Rouge (rood water), de Source (bron), Pouhon: niet toevallig bevat het circuit van Spa-Francorchamps tal van verwijzingen naar water. 

De Eau Rouge is een beekje dat aan de voet van de Raidillon onder het circuit duikt en vervolgens over het terrein kronkelt, tussen de paddocks en de ingang van Blanchimont. Als Engelstaligen de Eau Rouge aanhalen, hebben ze het ook over de Raidillon, vaak zonder het expliciet te zeggen. Deze beek is een zijrivier van de Amblève, die de grens vormde tussen het Romeinse en Germaanse Rijk, en later tussen België en Duitsland. 

De naam van de Eau Rouge verwijst naar de roestkleurige kleur van de vele ijzerhoudende carbogashoudende bronnen, of pouhons, die zijn loop afbakenen. Deze waterloop telt trouwens heel wat zijriviertjes, waarvan eentje de Rohon heet. Deze laatste komt het circuit van Spa-Francorchamps binnen ter hoogte van de Source-bocht en duikt vervolgens onder de piste om onder de paddocks door te lopen en uit te monden in de Eau Rouge.

photo-1

De Eau Rouge is een belangrijke zijrivier van de Amblève en is een niet-bevaarbare waterloop die aan de rechteroever van de Amblève door de gemeentes Malmedy en Stavelot loopt. De totale lengte bedraagt zo’n 15,5 kilometer. Hij ontspringt aan het ‘Croix Delvoie’ (op 612 meter hoogte) en slingert zich een weg naar de samenvloeiing in ‘Challe’, op 278 meter hoogte. 

De Eau Rouge loopt voornamelijk over Reviniaans fylliet, kwartsiet en kwartsofyllaat. Iets verderop, op het einde, loopt hij op Paleozoïsche schistose-cementpudding.

Een andere naam die motorsportliefhebbers doet watertanden: de Double Gauche du Pouhon (dubbele linkerbocht van de Pouhon). Zoals iedereen weet een van de grootste uitdagingen van het circuit. De Pouhon ligt aan het einde van een afdalende rechte lijn en wordt met adembenemende snelheden genomen. Etymologisch gezien is de Pouhon een natuurlijk sprankelende ijzerhoudende minerale bron, tegelijk bron van de grote reputatie van Spa. ‘Pouhon’ staat voor de plek waar water wordt geput. Een van deze bronnen bevindt zich aan de rand van het circuit van Spa-Francorchamps. 

De Source-bocht ten slotte is de eerste moeilijkheid waar de coureurs na de start door moeten. Deze U-vormige bocht is het traagste punt van het circuit. De plaats heeft haar naam te danken aan de verschillende waterbronnen in de streek, meer bepaald op het grondgebied van Spa.

photo
Ontdek

ook...

card-2

Pistedopen

card-3

Opleiding & verhuur van voertuigen

Toeristische tochten

Rondleiding-achter-de-schermen

De streek