Geschiedenis van het circuit

De geschiedenis van het circuit in 20 data

  1. 1920

    Drie wegen om een circuit te creëren

    Na de eerste wereldoorlog zoekt ridder Jules de Thier, eigenaar van de Luikse krant La Meuse, naar een locatie om de Coupe de La Meuse, een automobielwedstrijd die door de oorlog van 14-18 werd onderbroken, te laten heropleven. Aan het eind van een ontmoeting in het hôtel des Bruyères in Francorchamps, met baron Joseph de Crawhez (burgemeester van Spa) en automobielpiloot Henri Langlois van Ophem, wordt beslist dat de driehoek die gevormd wordt door de wegen 32, 23 en 440, die Spa-Francorchamps met Malmedy en Stavelot verbinden, een ideaal circuit vormen.

  2. 1921

    Motoren vervangen auto’s

    De eerste autowedstrijd staat geprogrammeerd in augustus 1921 en heeft een traject van 15,820 km lang. Jammer genoeg schrijft slechts één enkele piloot zich in. De wedstrijd wordt dus vervangen door een race van 23 motoren, die gewonnen wordt door de Norton 500cc van Hassal aan een gemiddelde van 90 km/u.

  3. 1922

    De eerste GP van de RACB

    Een jaar later organiseert de Royal Automobile Club van België in Francorchamps zijn « GP van België », een endurancerace voor sportvoertuigen die gewonnen wordt door de Impéria-Abadal van Tornaco-Bruyère aan een gemiddelde van 88,900 km/u.

  4. 1924

    Geboorte van de 24U van Francorchamps

    Na de bouw van een chronometercabine, een informatiebord, en een perstribune, organiseert de RACB de eerste editie van de 24U van Francorchamps.

  5. 1925

    De GP van Europa in Spa

    Antonio Ascari wint de GP van Europa met een Alfa Romeo.

  6. 1928

    Asfaltering van de piste

    Om het wegspringen van stenen te vermijden, wordt de onverharde weg geasfalteerd

  7. 1939

    Creatie van de Raidillon

    Verwijdering van de bocht van de oude douane en bouw van een spectaculaire oprit, die de Raidillon gedoopt wordt. Voor buitenlanders is deze beter gekend als de bocht van de Eau Rouge. Deze snelle en steile (17%) curve zal bijdragen aan de internationale reputatie van het circuit en al snel uitgroeien tot de meest opwindende bocht van de kalender.

  8. 1947

    Wimille, eerste winnaar na de oorlog

    Na zeven jaar onderbreking omwille van het wereldwijd conflict, worden de wedstrijden hervat met de GP van Europa van de Formule International, die gewonnen wordt door de Alfa Romeo van Jean-Pierre Wimille.

  9. 1948

    Creatie van de Intercommunale van het circuit

  10. 1950

    Fangio wint de 1ste GP van België F1

  11. 1951

    Verbreding van het circuit (van 6 naar 9m) en creatie van de bocht van Stavelot

  12. 1963

    Installatie van de eerste vangrails

  13. 1964

    Herleving van de 24U van Francorchamps voor Toerismevoertuigen

  14. 1970

    Rodriguez wint de laatste GP F1 op het oude traject

    De Mexicaan Pedro Rodriguez wint aan een gemiddelde van 241 km/u de 29ste en laatste GP van België F1 georganiseerd op het grote traject. Onder impuls van kampioen Jackie Stewart, wordt Francorchamps door de vereniging van piloten te gevaarlijk en te onpraktisch bevonden.

  15. 1973

    Het wereldrecord snelheid van Pescarolo aan 262,461 km/u gemiddeld

    Tijdens de vrije oefeningen van de 1000 km van Francorchamps, vestigt de Fransman Henri wat tot op vandaag nog steeds het snelheidsrecord is over één ronde op het circuit, en dit aan het stuur van zijn Matra prototype, aan een gemiddelde snelheid van 262,461 km/u.

  16. 1979

    Inhuldiging van het nieuwe circuit van 6,9 km

    Creatie van wat we vandaag nog steeds het « nieuwe gedeelte » noemen, tussen les Combes en de nieuwe Paul Frère bocht. De lengte van het nieuwe circuit wordt teruggebracht naar 6,947 km.

  17. 1983

    Terugkeer van de F1

    Bij zijn terugkeer naar Francorchamps, wordt de GP van België gewonnen door de Renault van de Fransman Alain Prost.

  18. 1991

    De moto GP verlaat Francorchamps

    Omwille van veiligheidsredenen, besluit de FMI geen Moto GP races meer te organiseren in Francorchamps.

  19. 2003

    Semi-permanent circuit

    Met een verkeersverbod van maart tot oktober, wordt het circuit semipermanent. En vervolgens ook heel snel volledig permanent met 220 dagen per jaar exploitatie. Omwille van het verbod op tabaksreclame, wordt de GP F1 geannuleerd.

  20. 2007

    Creatie van de nieuwe stands

    Een budget van 15 miljoen euro wordt gewijd aan de creatie van nieuwe infrastructuren, met daarbij ook stands die beantwoorden aan de nieuwe FIA-normen. Na een jaar afwezigheid, keert de F1 terug naar Francorchamps. Het circuit van Spa-Francorchamps, zeer geliefd bij organisatoren en piloten, professioneel of amateur, van over de hele wereld, is vandaag de dag een voorbeeld op vlak van moderniteit en veiligheid, en dit zonder zijn natuurlijk viriele karakter te verliezen.