Image SpaFrancorchamps

« Investir pour le futur : première phase des travaux dans le cadre du retour de la compétition internationale EWC 24H SPA MOTOS »

Communiqué de presse

Het Circuit van Spa-Francorchamps is verheugd vandaag de start aan te kondigen van het proces voor de eerste fase van de werken als onderdeel van de terugkeer van de internationale competitie EWC 24H SPA MOTOS.

 

Half mei 2019 werd er samen met Eurosport Events een aankondiging gedaan over de terugkeer van het wereldkampioenschap endurance naar Spa-Francorchamps in juni 2022. Vandaag wordt er een volgende stap gezet in dit verhaal.

 

Dit ging gepaard met de presentatie van een tienjarig investeringsplan van 80 miljoen euro ter ondersteuning van de diversificatiestrategie van het Circuit en de modernisering van zijn infrastructuur.

 

Melchior Wathelet, Voorzitter van de Raad van Bestuur van het Circuit van Spa-Francorchamps : «Vandaag gaan we de toekomst van een historisch circuit aanpakken of beter gezegd: we lanceren het proces dat van Spa-Francorchamps het historische circuit van de toekomst maakt. De diversificatiestrategie zit op schema. »

 

Nathalie Maillet, CEO van het Circuit van Spa-Francorchamps: «Met de investeringen die voor de komende 10 jaar zijn gepland, laten we zien dat dromen kunnen uitkomen. Door te beginnen met zo'n prestigieuze uithoudingsrace kunnen we de eerste doelstelling in ons "motorproject" bereiken. »

 

Deze aankondiging is des te belangrijker in deze moeilijke periode met activiteiten en competities die achter gesloten deuren worden gehouden vanwege de Covid-19 pandemie. Hoewel de race het DNA is van het Circuit van Spa-Francorchamps, heeft het toch niet dezelfde smaak zonder de enthousiaste fans. Daarom gaat dit project gepaard met grote verbeteringen voor de toeschouwers.

 

Willy Borsus, viceminister-president van Wallonië, minister van Economie, Onderzoek en Innovatie, Digitaal, Landbouw, Stedenbouw en Ruimtelijke Ordening, IFAPME en de Competentiecentra: “Vandaag hebben we het over investeringen, en als minister van Economie word ik daar blij van. Als onderdeel van de terugkeer van het Wereldkampioenschap Moto Endurance werd er grondig nagedacht, zowel over de regelingen die nodig zijn voor het opnieuw ontvangen van de internationale motorcompetitie, als over de infrastructuur van het Circuit. Wanneer men een bedrijf leidt, kan het een niet zonder het ander. Men moet de korte, de middellange en de lange termijn met elkaar verzoenen. Het komt erop neer de investeringen te rationaliseren en tegelijkertijd een rendement op de investeringen te garanderen. Het is dus een ​​krachtig instrument met een langetermijnvisie dat zich vandaag voor de toekomst inzet. De aankondiging van vandaag vertegenwoordigt de eerste fase van een grotere investering van 80 miljoen over 10 jaar. Alles wordt als volgt door het Circuit gefinancierd: voor 21 miljoen euro eigen fondsen, voor 29,5 miljoen euro via een banklening en voor 29,5 miljoen euro via een terugbetaalbare lening van Sogepa, een ander Waals economisch instrument.

 

De aankomende werken kunnen onderverdeeld worden in twee domeinen :

- De piste

- De infrastructuren

 

De Piste :

Voor de EWC 24H SPA MOTOS is er een klasse C FIM-homologatie vereist. Het Circuit beloofde het traject van de piste niet te veranderen, en heeft zich daaraan gehouden. De werkzaamheden zullen dan ook vooral gericht zijn op de uitbreiding van de run-off area en het plaatsen van grindvallen in 5 bochten: La Source, Raidillon, Blanchimont, Les Combes en tenslotte Stavelot.

 

De infrastructuren :

De infrastructuren van het Circuit verouderen en zijn niet langer waardig voor het mooiste circuit ter wereld. In plaats van een lange opeenvolging van werken, werd ervoor gekozen om het werk op het circuit te koppelen aan de infrastructuurwerken die hard nodig zijn voor het onthaal van de toeschouwers.

 

Op een sleutelplaats op het Circuit ontbreekt een tribune: de Raidillon.

 

1. De overdekte tribune van de Raidillon

 

Deze zal bijna 4.600 zitplaatsen omvatten en vanaf alle punten op de tribune een panoramisch uitzicht bieden over La Source, de Endurance-zone en de Raidillon.

 

2. De loges van Raidillon

 

Over de gehele lengte van de tribune komen er 5 loges met een totale capaciteit van 1050 personen

 

De  veroudering van een andere tribune, de 24h, en de verbreding van de run-off area hebben geleid tot een meer algemene reflectie op een herinrichting van de omgeving bij het verlaten van de bocht van La Source, in de Endurance-afdaling waar ook nieuwe infrastructuren zullen worden opgericht: een overdekte tribune, gradins, loges.

 

1. De Endurance tribune

 

4.144 zitplaatsen zullen worden opgezet met vanop elk punt van de tribune een panoramisch uitzicht over La Source, de Endurance-zone en de Raidillon.

 

2. De Endurance gradins

 

Deze zullen 3.000 zitplaatsen omvatten, met geïntegreerde landschapsarchitectuur en respect voor de natuurlijke helling van het terrein.

 

3. De Endurance loges

 

2 boven elkaar geplaatste loges zullen over de tribunes hangen. Elke loge is 315 m2 groot en biedt plaats aan 400 personen.

 

Dit vertegenwoordigt dus meer dan 13.000 nieuwe plaatsen bovenop de bestaande 4.000 op de F1-tribune en de 9.000 op de Rallycross-gradins, waardoor de capaciteit van de zitplaatsen op het Circuit verdubbeld wordt.

 

Het is een groot project dat het Circuit vandaag lanceert. Het bouwt verder op het momentum dat vier jaar geleden begon om deze belangrijke economische tool op het toppunt van zijn mogelijkheden en op een wereldniveau van uitmuntendheid te houden.

 

Retour aux news