Image SpaFrancorchamps

HET MUSEUM VAN HET CIRCUIT VAN SPA-FRANCORCHAMPS HEEFT EEN OPVALLEND NIEUW LOGO.

Het Museum van het Circuit van Spa-Francorchamps onthult zijn nieuwe logo ter gelegenheid van zijn 40ste verjaardag. Voor het ontwerp werd een beroep gedaan op de studenten van het Athénée Royal Ardenne - Hautes Fagnes.

Stavelot, 11 april 2024 - Het Museum van het Circuit van Spa-Francorchamps, dat dit jaar zijn 40ste verjaardag viert, wordt voor deze gelegenheid vernieuwd en onthult een sprankelend nieuw logo. Om dit opmerkelijke nieuwe logo te ontwerpen, werkte het museum samen met de laatstejaarsstudenten van de afdeling Computer Graphics van het Athénée Royal Ardenne - Hautes Fagnes in Malmedy. De opdracht om het logo te ontwerpen was bovendien een officieel onderdeel van hun opleiding.

De negen getalenteerde studenten kregen carte blanche om hun creatieve talenten te laten zien. De enige voorwaarde was dat het logo voldoende tijdloos en gemakkelijk toepasbaar op verschillende uitingen zou zijn. Van visitekaartjes tot posters, en van de kledij van het museumpersoneel tot reclamepanelen.

Logo ontworpen door Sasha Bertholet (18 jaar) uit Francorchamps geselecteerd als nieuw logo.

De opdracht leverde negen voorstellen op, en ze waren allemaal bijzonder origineel. Het was dan ook geen eenvoudige keuze voor de jury, die bestond uit vrijwilligers die het museum op dagelijkse basis beheren. Toch was er één creatie die hen net iets meer kon verleiden omwille van zijn frisheid en originaliteit. Deze eer was weggelegd voor het logo ontworpen door de 18-jarige Sasha Bertholet uit Francorchamps. Haar project werd dan ook unaniem gekozen als het nieuwe logo.


"Het voorstel van Sasha sprak ons meteen aan. We vinden dat het perfect de essentie van ons museum weergeeft en tegelijkertijd een eigentijdse uitstraling heeft", aldus Jean-Claude Mathoul van het Museum van het Circuit van Spa-Francorchamps. "We zijn bijzonder trots om haar ontwerp nog vele jaren als het nieuwe logo te kunnen gebruiken."


"Ik heb geprobeerd om in het logo verschillende grafische elementen te combineren die verband houden met de autosport. Het logo is rond, verwijzend naar de stickers die op raceauto's zijn aangebracht om het startnummer aan te geven; de S-vorm staat dan weer voor de wereldberoemde chicane van het circuit; de zwarte en witte stroken verwijzen naar de "geblokte vlag" en de dunne rode lijn verwijst naar de finish", zo legde Sasha Bertholet uit.


Sasha en haar volledige klas werden afgelopen donderdag, samen met hun leraar, de heer Ben Amara, ontvangen op de prachtige locatie van de Abdij van Stavelot, waar het museum sinds 1984 is gevestigd en deel uitmaakt van de permanente tentoonstellingen. Als erkenning voor haar uitzonderlijke werk zal Sasha niet alleen haar ontwerp zien schitteren op alle communicatie van het museum, maar worden zij en haar klas ook beloond met een prijs van 100 euro elk.

image musée

Sasha Bertholet met haar klas tijdens de presentatie van het nieuwe logo voor het museum.


Het nieuwe logo prijkte ook op de Porsche 356C uit 1964 waarmee Vanina Ickx en Paul Van Damme deelnamen aan de tweedaagse Patronale Life Classic Spring Roads 2024 rally.

About the Musée du Circuit de Spa-Francorchamps :
Nestled in the vaulted cellars of Stavelot Abbey in Belgium, Le Musée du Circuit de Spa-Francorchamps, ASBL, founded in 1984, has been, since 2002 along with the Musée de la Principauté and the Musée Guillaume Apollinaire, one of the museum components of the Espace-Tourisme-Culture (ETC), Abbaye de Stavelot complex.
The museum attracts an impressive number of visitors every year. It offers visitors a captivating immersion into the world of motor racing, highlighting the exploits of legendary drivers and the technical advances that have marked the history of this emblematic sport. It tells the story of the Circuit's 102 years and how it has evolved over time. What sets it apart is its constantly evolving collection of cars and motorbikes. Each vehicle on display belongs to a private owner, and some are loaned out for a limited period only. The museum currently has 47 cars and 40 motorbikes on display, with a total estimated value of no less than 14 million euros.

Retour aux news