Deze zondag 9 juni begint men op het Circuit met verschillende werven om de infrastructuren te verbeteren, en dit tot en met vrijdag 14 juni. Deze werken passen binnen de strategie 2024-2028 van het bedrijf, die in de herfst van 2023 werd aangenomen. Deze werkzaamheden hebben betrekking op de pis...
Deze zondag 9 juni begint men op het Circuit met verschillende werven om de infrastructuren te verbeteren, en dit tot en met vrijdag 14 juni. Deze werken passen binnen de strategie 2024-2028 van het bedrijf, die in de herfst van 2023 werd aangenomen.
Deze werkzaamheden hebben betrekking op de piste, die voor bepaalde delen opnieuw zal worden geasfalteerd. Het gaat hierbij om een totaal van 3,5 km piste en meer dan 600 m pitlane, goed voor een oppervlakte van zo’n 43.000 m2.
De aanleg van nieuw asfalt heeft betrekking op de volgende bochten:
- Van T17 tot T2, oftewel van de Blanchimont-bocht tot die van de Eau Rouge, inclusief de fastlane van de F1-pitlane
- Van T4 tot T8, oftewel van Kemmel tot de Bruxelles-bocht
- Van T14 tot T15, oftewel van de Campus-bocht tot de Paul Frère-bocht
Deze grootschalige werken zijn een vervolg op de heraanleg die in 2022 werd uitgevoerd tussen de Eau Rouge en de Raidillon, en tussen de Bruxelles-bocht en Speaker Corner (die ook gesplitst werd om een speciale piste voor tweewielers te creëren). Het is de bedoeling om hiermee de veiligheidsomstandigheden op de piste te verbeteren, en om de beste rijomstandigheden voor de piloten te garanderen. De delen die gerenoveerd zullen worden, behoren immers tot de oudste stukken van het Circuit.
Amaury Bertholomé, Algemeen directeur van het Circuit van Spa-Francorchamps.
« Het is geweten dat veiligheid op de piste een prioriteit is voor het Circuit. Afgelopen winter zijn er al heel wat projecten afgerond. Langs de piste werd er een kilometer nieuw hekwerk geplaatst (debris fence), er zijn nieuwe toegangen tot de piste gecreëerd voor interventievoertuigen, en er zijn nieuwe curbstones geïnstalleerd in de bocht van Speaker Corner. Waterafvoer op de piste is een belangrijke uitdaging voor elk circuit, en in het bijzonder voor Spa-Francorchamps. Dit werd verbeterd dankzij nieuwe goten en groeven bij Speaker Corner. Er werden ook verschillende afvoerkanalen geïnstalleerd voor een beter beheer van de grondwaterstroming.
Nu is het tijd voor een ander groot project op aanzienlijke stukken van het Circuit, want de helft van de piste zal vernieuwd worden. Het is een echte uitdaging en we hebben hiervoor een beroep gedaan op het advies van gespecialiseerde bedrijven. De duur van de werkzaamheden lijkt misschien kort en het hervatten van de races lijkt snel te komen, maar uit hun onderzoeken is gebleken dat het mogelijk is om de dag na de werkzaamheden al te racen. Er is ook gebleken dat het aanleggen van nieuw asfalt specifieke weersomstandigheden vereist. Grote temperatuurverschillen kunnen problematisch zijn voor de weerstand van het asfaltbeton. Daarom hebben we ervoor gekozen om deze werkzaamheden in juni te plannen. Deze werken worden dus bij voorkeur uitgevoerd in een kort tijdsbestek, maar ook in een periode waarin er weinig temperatuurverschillen zijn tussen dag en nacht. »
Bovendien zal in dezelfde periode een nieuw systeem voor het beheren van de geluidsemissies worden geïnstalleerd. Het volledige systeem van geluidsmetingen zal vervangen worden, zowel de hardware als de software. Voortaan zal men kunnen beschikken over de nieuwste generatie apparatuur voor het monitoren van de geluidsemissies van auto- en motorsportactiviteiten die plaatsvinden op het Circuit. Ter herinnering: de geluidsniveaumeters (van klasse A, zoals vereist door de exploitatievergunning van het Circuit) bevinden zich buiten het Circuit in Meiz en in Pierris, en binnen het Circuit aan de startlijn onderaan de Pit Building.
Ten slotte zullen er ook verbeteringen worden aangebracht aan het geluidssysteem van het Circuit. Zo wil men de toeschouwers meer comfort bieden bij het beluisteren van de commentaren van de speakers tijdens evenementen die op het Circuit plaatsvinden.
Het Circuit zal dus tijdens deze periode de deuren sluiten voor het publiek. Vanaf 15 juni wordt het seizoen hervat met een trackday, gevolgd door de Spa Italia op 16 juni. De tweede helft van juni staat in het teken van de SRO Speedweek en het langverwachte eeuwfeest van de CrowdStrike 24 Hours of Spa.